A feed-forward approach for the real-time estimation and control of MFB50 and SOI in diesel engines

Il contenuto (Full text) non è disponibile all'interno di questo archivio. Spedisci una richiesta all'autore per una copia del documento
Tipo di pubblicazione: Articolo su rivista
Tipologia MIUR: Contributo su Rivista > Articolo in rivista
Titolo: A feed-forward approach for the real-time estimation and control of MFB50 and SOI in diesel engines
Autori: Finesso R.; Spessa E.
Autori di ateneo:
Titolo del periodico: SAE INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINES
Tipo di referee: Esperti anonimi
Editore: SAE INTERNATIONAL
Volume: 7
Numero: 1
Numero di pagine: 22
ISSN: 1946-3936
Abstract: Feed-forward low-throughput models have been developed to predict MFB50 and to control SOI in order to achieve a specific MFB50 target for diesel engines. The models have been assessed on a GMPT-E Euro 5 diesel engine, installed at the dynamic test bench at ICEAL-PT (Internal Combustion Engine Advanced Laboratory at the Politecnico di Torino) and applied to both steady state and transient engine operating conditions. MFB50 indicates the crank angle at which 50% of the fuel mass fraction has burned, and is currently used extensively in control algorithms to optimize combustion phasing in diesel engines in real-time. MFB50 is generally used in closed-loop combustion control applications, where it is calculated by the engine control unit, cycle-by-cycle and cylinder by-cylinder, on the basis of the measured in-cylinder pressure trace, and is adjusted in order to reduce the fuel consumption, combustion noise and engine-out emissions. A feed-forward approach has been developed in this paper. This approach is capable of predicting MFB50 on the basis of several parameters, such as, the in-chamber thermodynamic conditions, the injected fuel quantities and timings, the injection pressure, the oxygen concentration and the engine speed and load. The approach has also been inverted in order to predict the start of injection required to achieve a specific MFB50 target in real time. This method can be used in model-based real-time control algorithms to adjust the engine parameters in order to prevent the occurrence of nonoptimal combustion cycles.
Data: 2014
Status: Pubblicato
Lingua della pubblicazione: Inglese
Parole chiave:
Dipartimenti (originale): DENERG - Dipartimento Energia
Dipartimenti: DENERG - Dipartimento Energia
URL correlate:
    Area disciplinare: Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > MACCHINE A FLUIDO
    Data di deposito: 29 Apr 2014 15:20
    Data ultima modifica (IRIS): 19 Mag 2017 15:18:41
    Data inserimento (PORTO): 21 Mag 2017 02:30
    Numero Identificativo (DOI): 10.4271/2014-01-9046
    Permalink: http://porto.polito.it/id/eprint/2542696
    Link resolver URL: Link resolver link
    Citazioni:

    Il campo presenta il numero di citazioni presenti sulle banche dati Scopus e Web of Science e permette di accedere ai relativi record. Visualizza inoltre il link al record presente su Google Scholar.

    Possono verificarsi discrepanze rispetto ai dati presenti sulle banche dati per i seguenti motivi:

    • Differenze tra i dati riportati su IRIS e quelli presenti nelle banche dati.
    • Il numero di citazioni riportate su PORTO viene estratto mensilmente. Il dato citazionale presente sulle singole banche dati è aggiornato in tempo reale
    • Il numero di citazioni per WoS viene calcolato sulla base delle collezioni in abbonamento (Science citation index Expanded e Conference Proceedings Citation Index)

    Per informazioni o segnalazioni contattare scrivia/porto

    +
    -

    Azioni (richiesto il login)

    Visualizza il documento (riservato amministratori) Visualizza il documento (riservato amministratori)