Experimental validation of a massive educational service in a blended learning environment

Tipo di pubblicazione: Articolo in atti di convegno
Tipologia MIUR: Contributo in Atti di Convegno (Proceeding) > Contributo in atti di convegno
Titolo: Experimental validation of a massive educational service in a blended learning environment
Autori: Baralis, Elena; Cagliero, Luca; Farinetti, Laura; Mezzalama, Marco; Venuto, Enrico
Autori di ateneo:
Intervallo pagine: pp. 381-390
Tipo di referee: Esperti anonimi
Editore: IEEE
ISBN: 978-1-5386-0367-3
Volume: 1
Titolo del convegno: 41st IEEE Computer Society International Conference on Computers, Software & Applications (COMPSAC 2017), Symposium on Computer Education & Learning Technologies (CELT)
Luogo dell'evento: Torino (Italy)
Data dell'evento: July 4 - 8, 2017
Abstract: New information and communication technologies offer today many opportunities to improve the quality of educational services in universities and in particular they allow to design and implement innovative learning models. This paper describes and validates our university blended learning model, and specifically the massive educational video service that we offer to our students since 2010. In these years, we have gathered a huge amount of detailed data about the students' access to the service, and the paper describes a number of analyses that we carried out with these data. The common goal was to find out experimentally whether the main objectives of the educational video service we had in our mind when we designed it, namely appreciation, effectiveness and flexibility, were reflected by the users' behavior. We analyzed how many students used the service, for how many courses, and how many videos they accessed within a course (appreciation of the service). We analyzed the correlation between the use of the service and the performance of the students in terms of successful examination rate and average mark (effectiveness of the service). Finally, by using data mining techniques we profiled users according to their behavior while accessing the educational video service. We found out six different patterns that reflect different uses of the services matching different learning goals (flexibility of the service). The results of these analyses show the quality of the proposed blended learning model and the coherency of its implementation with respect to the design goals.
Data: 2017
Status: Pubblicato
Lingua della pubblicazione: Inglese
Parole chiave: learning methodologies, learning technologies, learning analytics, educational video, massive online courses, learning analytics, educational video, massive online courses, learning methodologies, learning technologies
Dipartimenti (originale): DAUIN - Dipartimento di Automatica Informatica
Dipartimenti: DAUIN - Dipartimento di Automatica e Informatica
URL correlate:
    Area disciplinare: Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > SISTEMI DI ELABORAZIONE DELLE INFORMAZIONI
    Data di deposito: 24 Mag 2017 14:26
    Data ultima modifica (IRIS): 21 Set 2017 12:58:57
    Data inserimento (PORTO): 23 Set 2017 04:07
    Numero Identificativo (DOI): 10.1109/COMPSAC.2017.123
    Permalink: http://porto.polito.it/id/eprint/2672452
    Link resolver URL: Link resolver link
    Citazioni:

    Il campo presenta il numero di citazioni presenti sulle banche dati Scopus e Web of Science e permette di accedere ai relativi record. Visualizza inoltre il link al record presente su Google Scholar.

    Possono verificarsi discrepanze rispetto ai dati presenti sulle banche dati per i seguenti motivi:

    • Differenze tra i dati riportati su IRIS e quelli presenti nelle banche dati.
    • Il numero di citazioni riportate su PORTO viene estratto mensilmente. Il dato citazionale presente sulle singole banche dati è aggiornato in tempo reale
    • Il numero di citazioni per WoS viene calcolato sulla base delle collezioni in abbonamento (Science citation index Expanded e Conference Proceedings Citation Index)

    Per informazioni o segnalazioni contattare scrivia/porto

    +
    -

    Allegati

    [img]
    Preview
    PDF (275_Camera_ready.pdf) - Postprint
    Accesso al documento: Visibile (Ad accesso aperto)
    Licenza: Pubblico - Tutti i diritti riservati.

    Download (778Kb (797380 bytes)) | Preview

    Azioni (richiesto il login)

    Visualizza il documento (riservato amministratori) Visualizza il documento (riservato amministratori)

    Statistiche sul Download degli allegati

    Altre statistiche su questa pubblicazione...